Laatste dagje.. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Miriam - WaarBenJij.nu Laatste dagje.. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Miriam - WaarBenJij.nu

Laatste dagje..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Miriam

21 September 2010 | Costa Rica, San José

In Tortuguero heb ik de 18e voor de 2e keer de schildpaddenzoektocht ondernomen, vond het zo bijzonder dat ik het nog wel eens wilde meemaken. Dus opnieuw het strand op, dit keer met kaplaarzen en poncho want het regende voor de verandering weer eens.. Na lang lang zoeken eindelijk weer een schildpad gevonden, die net was aangekomen om haar eieren te leggen. Omdat ze in een soort trance raken op dat moment, kun je er heel dichtbij komen en heb zelfs een van de eieren vastgehouden.. Heel erg bizar, lijkt een beetje op een golfbal. Ze legt er zo'n 80 tot 100 per keer, dus kan me er wel iets bij voorstellen dat de natuur het zo geregeld heeft dat ze dan in een trance raken..Als ze klaar is met leggen, schuift ze met haar achtervinnen zand over het nest heen, net zolang tot alles goed bedekt is. Daarna wurmt ze zichzelf weer uit het gat en hopt ze richting zee. We hebben er dik een uur gestaan en ze leek maar niet uit het gat te kunnen komen en ik stond bijna te slapen op het strand (was al om 5 uur op he..( , dus ben uiteindelijk maar teruggegaan nog voordat ze weer richting zee ging.Heb helaas geen fotos kunnen maken, dat mag namelijk niet. Best gek, je mag wel met zn twintigen bovenop het hele gebeuren zitten zo ongeveer, maar fotograferen mag dan weer niet.

Dit keer gelukkig wel lekker geslapen, al werd ik weer vroeg wakker, mede omdat ze hier geen ramen in de lodges hebben, maar alleen maar gaas tegen de muggen. Je wordt dus al vroeg wakker van het geschreeuw van de brulapen en andere junglegeluiden!

Zondag gingen we weer vroeg op om een paar uur durende boottocht te ondernemen richting Cahuita, onze volgende stop. Ongeveer 4 uur door de jungle gevaren, met een tussenstop voor koffie ergens aan het water, wel grappig met van die primitieve toiletten en een waterkraan die vastzit met touwtjes..
In Cahuita aangekomen lekker ergens geluncht, beetje Jamaicaans sfeertje hangt er, heel erg relaxed. Overal Bob Marley uit de speakers en de mensen zijn heel relaxt en vrolijk allemaal. Goeie plek om de vakantie af te sluiten!! We hebben met zn allen bij een BBQ restaurant gegeten en overdag nog even bij t zwembad gehangen.

Maandag hadden we nog een dagje rust, San en ik zijn het dorpje gaan verkennen en zijn toen het nationale park ingegaan. Hier hebben we weer apen, wasberen, grappige kikkertjes en ook nog een hele gevaarlijke slang gespot (en niet eens gegild.. best knap toch, hij hing dan ook wel hoog in een boom, maar toch(..
Na de hele wandeling lekker ergens wat gaan eten, samen met een aantal andere mensen, was erg gezellig. Daarna lekker bij t zwembad gezeten, de mannen uit de groep hebben zich lekker uitgeleefd als een stel kleuters met bommetjes maken en elkaar in t water duwen.. achja.. :)

Hierna zijn we wederom door de stromende regen richting een restaurantje gegaan, lekker gegeten en daarna met zn allen in de bar gaan zitten. Iemand had namelijk het geweldige plan opgevat om allemaal Nederlandse muziek te downloaden en dit te draaien als een soort afsluiter van de vakantie.. Het Foxy Foxtrot liedje is nog heeeeeeel lang in mn hoofd blijven nagalmen, heel irritant, vooral als je alleen de 1e regel kent...Maargoed, na een paar wijntjes was t heus best wel gezellig!

Vanmorgen vroeg afscheid genomen van een aantal mensen uit de groep die doorgingen naar Panama en wij zijn weer 4 uur in de bus gaan zitten naar de hoofdstad, San Jose. Waar het nu dus ook weer hoost, om het gevoel nog even vast te houden denk ik :D!

Straks proberen om mn koffer nog dicht te krijgen, zal weer lastig worden, heb eigenlijk niks gekocht, maar alle kleding is zo vies en klam dat het volgens mij allemaal veel zwaarder is geworden en meer ruimte lijkt in te nemen..Daarna nog even eten en dan nog maar proberen te slapen, we worden om 5 uur s nachts gehaald om richting het vliegveld te gaan... Wederom een kort nachtje dus!!

De reis was echt prachtig, zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt en ook de groep was erg gezellig!
Bedankt voor het meelezen en meeleven en ik hoop dat ik jullie gauw mn mooie foto's kan laten zien!!

Tot snel!

Groetjes Paulina

• 12 Oktober 2010 - 18:13

Marijke:

Hoi lieve Miri,

Je vakantie is allang weer achter de rug en de mijne nu ook......
    Ik vond het leuk om je verhalen nog even te lezen!! Vandaar mijn late reactie. Volgens mij was het fantastisch alleen maar een beetje veel regen en weinig slaap. Maar als je die twee dingen vergeet een onvergetelijke ervaring!! Op naar de volgende leuke reis toch!?!

Liefs Marijk