Beautiful Bali! - Reisverslag uit Tuban, Indonesië van Miriam - WaarBenJij.nu Beautiful Bali! - Reisverslag uit Tuban, Indonesië van Miriam - WaarBenJij.nu

Beautiful Bali!

Blijf op de hoogte en volg Miriam

17 Februari 2014 | Indonesië, Tuban

Bali is heerlijk. Het regent vandaag al de hele dag, maar toch, de temperatuur is lekker en de mensen blijven even vriendelijk als altijd.

Ondanks dat het nu regent, heb ik toch wel enorme mazzel gehad met mijn reis. De Borobodur en Prembanan tempels zijn nu dicht voor publiek in verband met de uitbarsting van de Kelud. Net op tijd was ik er dus weg, anders had ik niet eens verder kunnen reizen! Donderdagochtend kwam ik aan op Bali en een paar uur later barstte de vulkaan uit. Raar idee dat ik er dinsdag nog zo vlakbij was..

Hier in Tuban heb ik een erg schattig hotelletje met een fijn balkon met loungebank en een mooi zwembad, paar fijne restaurants in de buurt, wat wil je nog meer?! Zaterdag heb ik mijn schone, gestreken, in plastic verpakte was opgehaald bij het wasvrouwtje hier om de hoek. 12000 roepies moest ik ervoor betalen... Dat is 75 cent!!
Daarna ben ik met Sharmila, een meisje uit Rotterdam wat ik hier heb ontmoet, richting Kuta gelopen. Heel eind, maar ik wilde het monument voor de slachtoffers van de bomaanslag in 2002 graag bezoeken. Indrukwekkende plek, waar het krioelt van de auto's, brommers, mensen. Helaas begon het hard te regenen, dus we zijn gaan eten bij een heel leuk restaurantje, Poppies, heerlijke vis in bananenblad, ongeveer 5 euro waren we kwijt.. zal wel weer wennen zijn straks in de Appie! Daarna werd het droog en hebben we nog cocktails gedronken aan het strand bij ons hotel.

Gister wilde ik iets meer zien van Bali, dus een busje gehuurd met chauffeur. Eerst naar Mas gereden, een dorpje bekend om zijn houtsnijwerk. Rijen oude mannetjes zaten daar blokken hout te bewerken, sigaret in hun mond en ondertussen hout bewerken met twee handen, terwijl ze de blokken tegenhielden met hun blote voeten. Mooi gezicht, de prachtigste dingen werden er gemaakt. Wel waanzinnig duur, dus nog steeds niks gekocht.

Hierna zijn we doorgereden naar Pura (tempel) Tirta Empul. Hier kun je goed zien hoe belangrijk het reinigingsritueel is voor de Balinezen. Ze lopen langs alle bronnen (ongeveer 15 a 20 soort fonteintjes die uit de muur spuiten) om zichzelf te zuiveren en te reinigen. Tijdens dit ritueel bidden ze en brengen ze offers (mandjes met fruit, wierook, geld en soms sigaretten). Een prachtig schouwspel om te zien, erg fascinerend. Gister was het enorm druk, dus honderden mensen stonden in een soort lange rij in het water te wachten tot ze aan de beurt waren. Prachtige plek, ben ergens rustig gaan zitten kijken om de sfeer te proeven.

Na de pura wilde ik graag naar Ubud. Helaas vond ik het nogal tegenvallen, veel te druk en de markt was meer van hetzelfde wat je overal vindt. Sarongs voor "cheap price, only one dollar" en meer van dat soort rommel. Snel doorgereden, geluncht bij hele mooie rijstterassen en van daaruit weer door naar Tanah Lot (zeetempel). Deze tempel wordt bewaakt door de heilige zwart witte slang, zo vertelt het verhaal. Bij deze slang stond een rij van hier tot Tokio dus die heb ik maar overgeslagen :)

Lekker ergens gaan zitten met koffie om te genieten van de zonsondergang. Ondanks de enorme drukte was het prachtig om te zien. Mooie kleuren toen de zon langzaam onder ging boven zee en dan op de voorgrond die mooie tempel (staat in zee en je mag hem niet beklimmen). Na deze drukke dag (ondertussen was het 19 uur) weer teruggereden naar mijn hotel. Onderweg nog veel mensen gezien die gingen offeren bij de tempels en altaartjes die je hier om de paar meter aantreft. Ook in elke winkel staan bakjes fruit, wierook, sigaretten etc. Mooi gezicht en zo ontzettend anders vergeleken met Java. Hier is het Hindoeisme het belangrijkste geloof, op Java zijn de meeste mensen Moslim, vandaar ook alle schallende moskeeen meerdere malen per dag.

Moeilijk te zeggen wat mij meer aanspreekt, de landschappen zijn op beide eilanden prachtig en de mensen zijn ook op beide eilanden ontzettend lief en vriendelijk.

Vandaag vertrek ik naar een andere plaats op Bali, Sanur. Beetje spijt dat ik dat geboekt heb, het hotel waar ik nu zit, bevalt mij prima, zo knus! Maar het is ook wel weer leuk om een ander plaatsje te gaan ontdekken. Hoorde alleen dat het overspoeld is met bejaarden, dus zal in ieder geval lekker tot rust komen ;)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Tuban

Miriam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 17980

Voorgaande reizen:

13 Maart 2017 - 05 April 2017

Sri Lanka

03 Februari 2014 - 22 Februari 2014

Indonesië

27 September 2013 - 12 Oktober 2013

Mexicooo

06 September 2010 - 23 September 2010

Vakantie in de jungle!!!!

24 November 2007 - 05 Januari 2008

Avontuur in India

30 September 2007 - 16 Oktober 2007

Brazilie

Landen bezocht: